onsdag 19 maj 2010

Tecilans förbannelse

För ett par dagar sen såg jag en rätt rolig felstavning, någon hade stavat tequila som tecila. Det är absolut inget fel med stavfel eller så, det kan hända den bäste (vilket kungen bevisar varje dag), och det var egentligen en inte så konstig stavning. Tecila. En felskrivning som ligger bra i munnen (till skillnad mot drycken) och som är betydligt mer logisk än "Marcollio" - Kissies stavning av Markoolio. Tecila. Jag vet inte hur ni läser ut det, men jag vill uttala det som "tesila". Om man uttalar det med ett s istället för ett k-ljud så blir det liksom att förflytta spritens ursprung från Mexiko till Finland istället (prova att säga tesila med finsk brytning så förstår ni). Och helt plötsligt blev internetfenomenet Tila Tequila istället Tiila Tesila.

Hursomhelst.

Efter att jag hade läst den där felstavningen så kunde jag inte sluta att tänka på den. Den fastnade i huvudet. Igår började jag smyga in kalas och fester som samtalsämne på msn bara för att få skriva "tecila". Jag frågade lite försynt om det skulle bli tecila-race i helgen, men det skulle det inte (tackochlov!). Så höll det på.

Idag då jag skulle skriva på uppsatsen var det idel felstavningar, jag skulle skicka ett mail till vår handledare och höll på att avsluta med "Med bänliga hälsningar /Jonathan och Alibn". Det var som om min medvetna felstavning har orsakat omedveten felstavning. Som om jag blivit drabbad av en förbannelse. Typ som den förbannelse som drabbade gravplundrarna i de egyptiska pyramiderna som gjorde att de dog (men som egentligen berodde på mögelsvamp i väggfärgen).

Tecilans förbannelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar