söndag 9 maj 2010

En definitionsfråga

Sådär dagen efter ett kalas kan man antingen må bra eller dåligt, det finns liksom inget mellanläge. Kalla det gärna en grov generalisering om ni vill. Inte för att jag var ute i svängen igår eller så (en sväng per två veckor räcker enligt mig), men det var en liten sak som jag observerade igår morse då jag vaknade som jag glömde att skriva om.

JT och Maria var här i fredags innan vi drog vidare till förfesten. Vi hade förfest före förfesten och JT drack lågprisölet Kung. Inget fel i det, det ger mycket "pang för pengen" och är därför prisvärt. Då jag vaknade i går morse var bland det första jag såg en tom burk Kung som stod bredvid datorn.

Man kan alltså må på två sätt, bra eller dåligt. Som en kung eller som en Kung. Om man mår som en kung så är det bra, man mår bra helt enkelt. Man kan också må som burkölet Kung - du känner dig lite billig, fylld av alkohol och gårdagen har lämnat dig avslagen med en fadd eftersmak.

Det är en definitionsfråga: kung eller Kung.

Den bakomvarande orsaken till om man mår som en kung eller Kung är förhållningen till begreppet lite under kvällen före. Säger man "Slå i lite till i glaset!" eller "Det blev liiite för mycket i glaset"?

Det är en definitionsfråga: Lite eller liiite.

Om du mår som en Kung dagen efter så kanske det har hänt någon pinsamhet? Då är frågan om det är en stor eller liten pinsamhet? Är det ett litet problem, något enklare slags socialt faux pas eller är det ett större problem, typ polisanmälningar? Är det a petit problem eller ape tit problem?

Det är en definitionsfråga: a petit eller ape tit.

Om man mår som en kung dagen efter och om man har begåvats med utseendet hos en 10-poängare (som meister) så kanske välmåendet beror på lady-luck. Du har kanske kammat hem jackpoten i krogarnas 10 i 2 lotteri och vaknar upp bredvid en annan 10-poängare (om du nu begåvats med meisters utseende, that is). Du känner dig juiced (uppspelt). Å andra sidan kanske du vaknar upp och mår som en Kung liggandes bredvid någon vars bäst-före datum gick ut under 10-kronorsedlarnas tid. Du känner dig used.

Det är en defintionsfråga: juiced eller used.

1 kommentar:

  1. Min syster kanske inte håller med mig ;)
    Men, jag tycker att du är snyggare än meister!

    SvaraRadera