söndag 21 februari 2010

Twin Peaks! filosofi

Idag då jag satt i bussen, på väg till Umeå, slogs jag av en tanke angående en replik i sista avsnittet i Twin Peaks!

The man from another place säger till Cooper: "The next time you see me, it won't be me". Detta väckte då den filosofiska frågan om vad man måste uppleva för att inte vara samma person? Hur många händelser måste ske innan en ändring av vem man är sker? Hur mycket vatten måste rinna under broarna, typ. För även om du är samma människa behöver du inte vara samma person.

...eller?

Detta var alltså dagens avsnitt av amatörfilosofiska sällskapets spekulationer.

Roger that over

1 kommentar:

  1. Intressant tanke som jag manades av min inre filosof att spinna vidare lite på, så jag tog mig friheten att länka det här inlägget i min blogg. :)

    SvaraRadera