torsdag 4 februari 2010

OCD

På tal om begreppet tvångstankar i förra inlägget så har jag lagt märke till ett visst vanemönster i mitt vardagliga liv. Inte riktigt tvångstankar, men likväl vanor som sker med automatik. En mer passande beskrivning kanske är dåliga ovanor:
  • Jag spottar alltid i handfatet/diskhon innan jag dricker ur en kran. Det är lite som att ge ett "tionde" till avloppet för det vatten man får.
  • Jag måste alltid, ALLTID, ha något att läsa innan jag somnar. Bok, tidning, reklamutskick eller baksida av schampoflaska, det spelar ingen roll så länge det är något med text.
  • Så fort jag passerar en bil och ser registreringsbokstäverna så försöker jag bilda ett ord där de tre bokstäverna ingår. JT's gamla bil, NHO, blev t ex nykterhetsorganisation. Som en bieffekt av detta så har jag utvecklat en talang för att komma ihåg bokstäverna i bilars reg.plåtar (Maria och Niclas, när ska vi ha vår reg.plåts-showdown förresten?)
  • Ibland kan jag sluta prata mitt i en mening om jag tycker att mitt budskap har gått fram. Språkekonomi när den är som bäst. Som eco-driving fast med pratande, typ.
Det här var alltså några av de ovanor som jag upptäckt själv. Tänk bara vad många som jag är lyckligt ovetande om.

Fridens liljor

2 kommentarer:

  1. Reg.plåts-showdown? Har vi diskuterat en sådan? Det är nog mycket möjligt, men jag har dock lyckats förtränga det. Din metod är ju dock inte alls tokig.

    Exakt samma metod som matte-genierna, som räknar ut extremt långa tal rekordsnabbt, använder sig av. Alltså att återkoppla siffror/bokstäver med symboler, figurer etc.

    Ett litet "sidestep" där, men din idé låter inte alls tokig. Man nämner så många som möjligt under en viss betänketid. Man kan ju avgränsa sig till bilar inom Fredrika t.ex.
    Påminner lite om den typ av "frågesport" som finns på sporcle.com. Ett starkt tips, btw!

    SvaraRadera
  2. Åhå! Det där med associationstekniken gör mig enormt fascinerad! Jag tror att det kräver sitt eget inlägg här på bloggen.

    Vi måste absolut ta och avgöra vem som är the reg.plåts king/queen of Fredrika! ;)

    SvaraRadera