måndag 15 mars 2010

Dagens usch

Då jag skulle ta upp mina böcker ur ryggsäcken på skolan idag såg jag att de var delvis täckta av en hinna med brunt klägg. Det tyckte jag var lite konstigt så jag tittade ner i ryggsäcken. Där nere fick jag se en banan som legat i ryggsäcken sedan gud vet när (God only knows, som Brian Wilson skulle ha sagt). På något sätt hade den legat gömd mellan två fack i ryggsäcken och tack vare att den låg i en plastpåse så luktade den inte och kunde därför hålla sig oupptäckt så länge. I morse måste böckerna ha skavt mot plastpåsen tillräckligt mycket för att den skulle spricka.

Det var den sorgligaste banan jag någonsin sett. Det såg faktiskt mer ut som en sjögurka än en banan. Som en sjögurkornas Jimi Hendrix var den dessutom dränkt i sina egna kroppsvätskor. En sorglig syn.

Resten av dagen luktade det härsken frukt ur min ryggsäck. Det luktade som vin. Vin med en bouquet av banan. Banandeaux av årgång 2010, typ.

Jag undrar om det var någon som reagerade över att jag luktade vin då jag stod i kön till mikrovågsugnarna? Och om jag i så fall steg eller föll i aktning hos den personen? De kanske trodde att jag hade en flaska rödtjut med mig till lunchen och därför såg mig genom ett kulturellt skimmer. Eller så kanske de trodde att jag var vinbakis efter helgen (kompletterat med en vb?).

Fridens liljor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar